parallax background

Onze Trainings- & Coachingfilosofie

Sun Tri Sports Trainings- & Coachingsfilosofie

Bij Sun Tri Sports geloven we in een holistische kijk op training. Onze trainings en coachingsfilosofie is dat voor continue verbetering en goede raceresultaten men meer nodig heeft dan alleen maar uren maken op de fiets, in het zwembad of op de atletiekbaan. Continue presteren is alleen mogelijk als men ook:

• blessurevrij blijft,
• de juiste techniek aanleert, vooral tijdens het zwemmen en rennen,
• alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt,
• ervoor zorgt dat lichaam en geest voldoende hersteltijd krijgen en
• men een aantal mentale tips en trucs heeft voor als het moeilijk wordt.

Tijdens onze trainingskampen plannen onze coaches meer dan alleen een reeks trainingssessies in de zon. We geven bijvoorbeeld ook lezingen over training en voeding, waar men alles leert over het plannen van je trainingen en het eten van het juiste voedsel. We kunnen zwemtechniek filmen en daarop individuele feedback geven. In onze kracht-, stretching- en yogasessies geven we hulpmiddelen waarmee men blessures op afstand kan houden.

Tenslotte is plezier een belangrijk ingrediënt van onze trainingskampen en coaching. Met een verscheidenheid aan trainingsvormen, een gevoel van voldoening (we duwen je uit je comfortzones) en zichtbare vooruitgang, kom je na ons trainingskamp, sterker, ​​fitter en vol enthousiasme voor het volgende raceseizoen weer thuis.

Voor individuele coaching gebruiken we het bewezen concept van periodisering. Periodisering van de training betekent dat je trainingsseizoen wordt opgesplitst in verschillende periodes (verrassing …) die allemaal een specifieke focus hebben. Het concept van periodisering volgt uit een paar eenvoudige principes, waarvan de belangrijkste zijn:

1. OVERBELASTING EN AANPASSING
Het menselijk lichaam zal er altijd naar streven om het evenwicht, de zogenaamde homeostase, te handhaven. Als je je lichaamssystemen, of het nu hart, bloedvaten, spieren of je hormonale systeem is, boven je huidige capaciteit (over)belast, zullen processen worden geïnitieerd om het lichaam aan te passen, op te bouwen en sterker te worden. Met andere woorden, om sterker te worden, moet je je systeem tot over de huidige capaciteit pushen. Dit kan worden bereikt door de trainingstijd of trainingsintensiteit te verhogen, de tijd voor herstel te verminderen of een combinatie van deze drie.
→ Als men elke week dezelfde ronde in dezelfde snelheid loopt, wordt men niet sneller.

2. HERSTEL
Het lichaam kan niet eindeloos gepushed worden. Op een gegeven moment heeft het tijd en energie nodig om niet alleen de directe schade van een training te herstellen, maar ook om volledig te herstellen en energie voor de benodigde aanpassingsprocessen te hebben. Herstel wordt vaak vergeten of genegeerd uit angst om vorm kwijt te raken. Ja, technisch gesproken neemt je prestatievermogen af ​​tijdens een rustweek. Maar de voordelen van het overwinnen van overcompensatie wegen veel zwaarder dan de lichte, vaak onmeetbare, afname in vorm.
→ Men moet rusten. Het is niet tijdens de training dat je sterker wordt, het is tijdens het herstel dat je sterker wordt.

3. Specificiteit.
Gezien het bovenstaande, zal je lichaam zich alleen aanpassen aan de trainingsstimulus die je eraan geeft. Dus als je veel zwemt, word je een betere zwemmer of zwemster. Als je veel rent, word je beter in hardlopen. Als je endurance-evenementen zoals de marathon of Ironman doet, moeten dus bijna alle trainingen in de lagere hartslagzones liggen. Het goede nieuws is dat je aërobe systeem (het vermogen om zuurstof naar/door de spieren op te nemen, te transporteren, af te leveren en te gebruiken) verbeterd door elke vorm van duurtraining. Maar om een ​​topniveau te bereiken en volledig voorbereid te zijn op je race, zul je je uiteindelijk toch vooral moeten richten op je racediscipline(s).
→ Ooit gehoord van iemand die zich met succes voorbereidt op een snelle Ironman door te voetballen? Hoewel het hardloopgedeelte in het voetbal je iets van een basis zal geven, zul je zeker moeite hebben met zwemmen en fietsen.

Hoe verwerken we deze principes in een trainingsschema? Welnu, gezien het specificiteitsprincipe, moet je je richten op een vaardigheid die belangrijk is voor je A-race. Algemene vaardigheden zijn uithoudingsvermogen, kracht en snelheid. Uithoudingsvermogen of aërobe capaciteit is het vermogen om zuurstof en brandstof om te zetten in bewegingsenergie. Kracht verwijst naar de specifieke spierkracht die men kan uitoefenen en snelheid is gerelateerd aan de vaardigheden en techniek om een beweging op een energie-efficiënte manier uit te voeren. Deze algemene vaardigheden worden gecombineerd met secundaire vaardigheden, namelijk spieruithoudingsvermogen, anaëroob uithoudingsvermogen en power. Spieruithoudingsvermogen is het vermogen van je lichaam om net onder het niveau waar lactaat zich begint te verzamelen te werken en is belangrijk in bijvoorbeeld tijdritten. Anaerobe capaciteit is uw vermogen om hoge niveaus van lactaat te verdragen, zoals bij herhaald sprinten. En power is het resultaat van kracht en snelheid; erg handig in een sprint of wanneer men bergop moet.

De basisvaardigheden uithoudingsvermogen, kracht- en snelheid zijn het belangrijkste en bij beginnende triatleten moet de meeste tijd worden besteed aan het ontwikkelen van deze vaardigheden. Bij meer gevorderde atleten kan men beginnen met het ontwikkelen van de secundaire vaardigheden (ref: The Triathlete’s Training Bible van Joe Friel).

Bij Sun Tri Sports starten we daarom ons coachingtraject met vragenlijsten en een gesprek om uw doelen en uw trainingsachtergrond te analyseren. We weten dan welke vaardigheden meer of minder ontwikkeld zijn en welke van deze vaardigheden meer aandacht nodig heeft. Van daaruit schetsen we een trainingsprogramma. Een programma dat je steeds ietwat overbelast, date je precies de juiste hoeveelheid rust en specifiekheid biedt, zonder dat het saai wordt. Daarna is het aan jou om de trainingen te doen maar regelmatige aanpassingen van het programma en contact met de coach helpen je om gemotiveerd en op het juiste spoor te blijven. De weg naar sportief succes is ingezet!

Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met een van onze coaches. Ze helpen je graag verder!

– Peter Vriesman / Sun Tri Sports Team (met bijdrage van Hanneke Boon)